bes_logo
thumbnail

Jak być produktywnym w 2025? - #4

Masz czasem tak, że przytłacza Cię ilość zadań, które masz do wykonania? A może czasem jak masz tych zadań za mało to nie potrafisz zabrać się za cokolwiek? Dziś zajmiemy się absolutnym fundamentem produktywności, czyli zarządzaniem zadaniami.


Po co zapisywać zadania?


Odpowiedzi jest kilka i każda z nich dobra. Ale jeśli miałbym wypunktować największe zalety to byłyby to:


Każda z tych kwestii znacząco wpływa nie tylko na komfort naszej pracy, ale także jej skuteczność.


Jak zapisywać zadania?


W tej kwestii na podstawie własnego doświadczenia poznałem kilka wartościowych tipów:


WYKORZYSTYWANIE APLIKACJI


Jest ich sporo - Asana, Trello, Bitrix24, ale nadadzą się także Google Documents czy zwykła kartka papieru. Ja osobiście korzystam z Asany i bardzo ją sobie cenię, nawet w darmowej wersji. Asana służy przede wszystkim do zarządzania pracą całego zespołu, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykorzystać ją do planowania swoich codziennych zadań - nie tylko związanych z pracą.


Aplikacja ta pozwala na:


ZAPISZ KAŻDE ZADANIE

Wydaje się, że niektóre zadania nie są na tyle ważne, żeby poświęcać swój czas na ich zapisanie. Według mnie to nie prawda. Od początku tego roku, w momencie gdy przeglądam maila - od razu każde z przekazanych mi zadań umieszczam w Asanie. To samo, gdy jakieś zadanie wpada mi do głowy.


Dzięki temu nawykowi żadne z zadań nie wypadnie Ci z pamięci. A jeśli zadanie to zrobisz od razu po jego otrzymaniu - nie szkodzi, zapisz je i zaznacz jako zrobione. Pozwoli Ci to lepiej obserwować Twoje codzienne postępy i da poczucie, że coś tego dnia zrobiłeś.


REALIZACJA ZADAŃ

Bardzo często, szczególnie gdy brakuje nam motywacji do pracy, zaczynamy od najprostszych zadań. To błąd!


Każdy dzień powinien zaczynać się właśnie od zadania, które jest najważniejsze i najtrudniejsze. Zrealizowanie go w pierwszej kolejności pozwoli Ci poczuć duży spokój oraz satysfakcję, a każde kolejne zadanie przyjdzie z dużo większą łatwością.


Kolejna sprawa to radzenie sobie z mikrozadaniami. Ja tak nazywam zadania, których realizacja zajmie mi od kilku sekund do maksymalnie 5 minut. Jeżeli nie są one wyjątkowo pilne, to warto zebrać je w jeden blok i zrealizować np. podczas jednego cyklu PARETO, o których pisałem w poprzednim artykule.


Jak być produktywnym? - #3

Jak być produktywnym w 2025? - #3


Gdy tylko zrealizujesz dane zadanie - oznacz je jako wykonane i zobacz jakie czeka Cię następne. Przejdź do realizacji właśnie jego, nie żadnego z późniejszych.


A co jeśli zadanie jest wieloetapowe lub wymaga wkładu innej osoby?


To zawsze wprowadza chaos. Dlatego warto korzystać z podzadań. Duże i złożone zadania często potrafią przerazić - rozbicie ich na znacznie więcej, ale drobnych zadań bardzo ułatwia zabranie się za nie.


W przypadku gdy wymagany jest wkład drugiej osoby - na przykład czekasz na podanie jakich informacji lub zatwierdzenie przez szefa, przesuń zadanie o jedno niżej. Po realizacji kolejnego sprawdź, czy otrzymałeś potrzebny wkład.


Jeżeli tak, zajmij się tym zadaniem. Jeżeli nie - przejdź to kolejnego, a to ponownie przesuń.


Takie rozbijanie naprawdę pomaga!


Początek i koniec dnia


Czymś co bardzo pomaga mi w nadawaniu mojej pracy odpowiedniej struktury, jest zaczynanie i kończenie dnia właśnie od zapoznania się z listą zadań.


Wieczorem układam listę na kolejny dzień. Zaczynam od tych najważniejszych i najtrudniejszych. Następnie stopniowo dokładam łatwiejsze. Jeżeli coś nie jest pilne - zostawiam na sam koniec.


Dzięki temu nie będę tracił czasu na początku następnego dnia i niemal od razu wezmę się do roboty.


Rano czytam tylko skrzynkę mailową, sprawdzam czy pojawiły się jakieś nowe lub poprzednie zostały zaktualizowane, a następnie przechodzę do pierwszego zadania na liście.


Porządek ten powtarzam każdego dnia. I uwierz mi - naprawdę warto!


Podsumowanie


Listy zadań i odpowiednie zarządzanie nimi to klucz do naprawdę zadawalających efektów pracy. I nie tylko! Jeżeli masz jakieś ważne zadania niezwiązane z pracą, je też koniecznie wpisuj na listę. Praca nie zawsze jest najważniejsza.


Jeżeli musisz danego dnia pójść do lekarza, urzędu czy banku - nadaj temu wysoki priorytet, a mało istotne zadania przesuń dalej.


To tyle na dziś! Jeśli masz jakieś uwagi czy pytania, jestem do Twojej dyspozycji!

Rafał


Przeczytaj także!

Jak być produktywnym w 2025? - #1 thumbnail

Jak być produktywnym w 2025? - #1

produktywność
21 stycznia 2025

Ruszam z krótkim cyklem o 5 rzeczach, które znacząco poprawiły moje samopoczucie, ale i produktywność na początku 2025 roku. Na pierwszy ogień bierzemy temat, z którym męczyłem się od lat, czyli wstawanie rano. Czy warto, co to daje i jak to robić? Tego dowiesz się w tym artykule!

Jak być produktywnym w 2025? - #2 thumbnail

Jak być produktywnym w 2025? - #2

produktywnośćsocial media
24 stycznia 2025

Przyszedł czas na drugi z serii moich krótkich artykułów o stosunkowo prostych metodach na poprawę swojego samopoczucia oraz efektywności w pracy, nauce, ale i innych obszarach życia. Dziś na celownik bierzemy kontrolę nad mediami społecznościowymi.

Jak być produktywnym w 2025? - #3 thumbnail

Jak być produktywnym w 2025? - #3

produktywnośćpomodoro
30 stycznia 2025

Nie wiem, czy kiedykolwiek to robiłeś, ale jeśli wpiszesz sobie w wyszukiwarkę ,,Jak być bardziej produktywnym?" znajdziesz pewnie z milion rozmaitych technik o dziwnych nazwach. Eat That Frog, Pareto, Kanban, Seifeld, itd. Okazuje się jednak, że w wielu przypadkach mają one dużo sensu.

bes-logo
Polityka Prywatności

© 2025 BES All Rights Reserved